Data verzamelen en optimaal benutten

Met data meer kopers

New

10 feb
2017

Vorige maand overtuigden we je van het belang van datagedreven marketing. Vandaag lees je hoe je de eerste stappen maakt: het inrichten van een marketingdatabase en het opstellen van specifieke klantprofielen. Want als je al die data hebt verzameld, hoe ga je dan verder? Laat dat maar aan ons over.

Alles willen weten

Van e-mailadres, tot klantenkaartnummer en van adresgegevens tot leeftijd: we willen alles weten. Want hoe meer relevante gegevens, hoe nauwkeuriger jouw marketingdatabase. Meer kenmerken over de doelgroep betekent betere analyses, relevantere campagnes, hogere respons en betere verkoopcijfers. Maar houd in het achterhoofd dat nog niet iedereen klaar is voor een ultrapersoonlijke benadering. Bouw het langzaam op.

Waar haal je data vandaan?

Het beste is om de verschillende databronnen die je hebt, met elkaar te combineren. Zo wordt jouw database zo volledig mogelijk. Begin bijvoorbeeld met het bundelen van deze gegevens:

• Naam en e-mailadres uit je klantendatabase
• Transacties en marge uit jouw ERP-systeem
• Productkenmerken zoals kleur uit het productinformatiesysteem
• Respons en eerder gebruikte kortingen uit het campagnemarketingsysteem
• Leeftijd en gezinssamenstelling uit externe data
• Persoonlijke interesses en groepen uit socialmediadata

“Ontdubbelen, opschonen en ontbrekende data aanvullen zijn belangrijk.”

De bezem erdoor

Vervolgens is het belangrijk om de database regelmatig op te schonen. Controleer afmeldingen voor nieuwsbrieven, dubbele data, klanten die je niet meer volgen op social media en mensen die eigenlijk niet tot de doelgroep behoren. Verwijder deze uit jouw marketingdatabase. Want wanneer je deze mensen benadert, levert dit eerder irritatie op dan conversie. Naast ontdubbelen en opschonen is ook het aanvullen van ontbrekende data ontzettend belangrijk.

Gebruik je inzichten

Hij houdt van stoelen met armleuningen. Die zitten zo lekker. Zij wil het liefst de designstoel uit de VT Wonen. Die is namelijk zo mooi. Hij is vegetarisch en dol op hummus, terwijl zij enthousiast wordt van een goed stuk entrecote. Je begrijpt dat het geen goed idee is om deze mensen dezelfde boodschap te sturen. De kunst van communicatie die raakt zit hem in het gebruiken van je inzichten.

Van data naar profiel

Meten is weten. Clichés zijn er niet voor niets. Door te meten, krijg je jouw doelgroep scherp in het vizier. Zo heb je een grotere kans om raak te schieten. Wanneer jouw marketingdatabase gevuld is, is het tijd om klantprofielen te vullen. De data betekenis geven. Voorspellingen doen. Wie koopt welke producten, wanneer en in welke combinatie? Hoe gevoelig is iemand voor reclame en prijspromotie?

Hoe begin je?

Je kunt verschillende inzichten uit data gebruiken voor jouw marketingcampagnes. Een aantal voorbeelden op een rijtje:

• Interesse en koopgedag: op basis hiervan bied je de juiste producten aan
• Gespaarde loyaliteitspunten: kortingen op maat
• Klantprofiel: beelden, teksten en vormgeving kun je afstemmen op specifieke persoonlijke kenmerken
• Kanaal: communiceer via het kanaal waar de klant zich het meest thuis voelt, bijvoorbeeld via e-mail, social media of print
• Timing: stem communicatie strategisch af op de verschillende aankoop- of aftersalesfases

“Écht persoonlijk communiceren vereist een aantal stappen.”

Begin klein

Er zijn verschillende niveaus van communiceren. Hoe persoonlijker, hoe beter. Wanneer je écht persoonlijk wilt communiceren, zijn complexe data-analyses nodig. Maar je kunt ook beginnen met een tussenstap. Start met het segmenteren van jouw klanten: deel ze in op basis van overeenkomstige kenmerken in verschillende groepen. Maak de stap van ongerichte reclame, via hoge segmentering, naar individuele marketing. Uiteindelijk wil je realtime aansluiten op de actuele koopbehoefte van de juiste klant op het juiste moment. Maar daar kun je langzaam naartoe bewegen.

Meer weten over data? De volgende keer lees je hoe je via dataverrijking en campagneanalyses betere resultaten behaalt. Heb je in de tussentijd vragen? Neem dan contact met ons op.

Gerelateerde cases