Drie belangrijke foodtrends in 2017

Trends

Floor Trommelen

27 jan
2017

Wij vinden het belangrijk om een deel van ieders kennis met elkaar te delen. Daarom organiseren we regelmatig inspiratiesessies, elke keer met een andere discipline in de hoofdrol. Wout Weststrate, één van onze koks, nam ons daarom mee in de belangrijkste foodtrends van 2017. Ons trendteam deelt deze belangrijke lessen graag met jou.

De internetgeneratie

De ‘Millennials’ is een belangrijke groep om in de gaten te houden wanneer je op toekomstige trends wilt inspelen. Deze generatie is geboren tussen 1980 en 2000 en zijn dus de eerste die opgegroeid is met het internet. Daarnaast geeft deze groep meer geld uit aan reizen dan de generaties voor hen. Tijdens een reis gaat het primair om ontdekken, het opdoen van unieke ervaringen, werken, leren én delen.

“Hun referentiekader van smaken, geuren en texturen is veel groter dan voorgaande generaties.”

Avontuurlijke eters

De combinatie van de digitale wereld en het opzoeken van avontuur vertaalt zich ook in hun eetgedrag. Millennials hebben een avontuurlijke houding ten opzichte van eten en gastronomie. Daarnaast staan zij open voor vernieuwende concepten. Hun referentiekader van smaken, geuren en texturen is veel groter dan die van voorgaande generaties. Mede dankzij het internet en reizen hebben zij veel kennis over herkomst en bereiding van eten en drinken.

Drie belangrijke foodtrends

Drie belangrijke trends op foodgebied die we in 2017 vaak terug gaan zien zijn:

• Eat around the clock
• Tell us the real story
• Elixer of youth

1. Eat around the clock

De afgelopen jaren is er veel veranderd in onze samenleving. Sinds de ‘24/7 economie’ gaat de bedrijvigheid te allen tijde door. We nemen afscheid van het dag- en nachtritme. Vaste patronen en systemen worden gedwongen richting flexibiliteit. Wie niet meebeweegt, blijft achter en gaat uiteindelijk ten onder.

Steak als ontbijt

Ook op het gebied van food betekent dit één ding: meebewegen. De traditionele maaltijden: ontbijt, lunch en diner gaan over in minimaal zes eetmomenten per dag. De volgorde van de maaltijd is niet langer relevant. Liever een steak in de ochtend? Of een powersmoothie in de avond? Just enjoy your meal!

“Eten kan overal! In de supermarkt, bij de foodmarkt of in een hip tentje op de hoek van de straat.”

Buiten de deur

De verschillende kleine maaltijden worden op allerlei plekken geconsumeerd. Er wordt minder gekookt en vaker buiten de deur gegeten. Millennials eten minimaal één keer per week buiten de deur. Dat lijkt misschien vaak, maar hierbij besteden ze gemiddeld € 13,75 minder dan de vorige generatie. Altijd luxe? Zeker niet … eten kan overal! In de supermarkt, bij de foodmarkt of in een hip tentje op de hoek van de straat.

Havermout om middernacht

Het ene na het andere creatieve foodconcept plopt uit de grond. Bijvoorbeeld ‘Haferkater’ in Berlijn. Een café waar je de hele dag door verse havermout kunt eten.


Bron: Foodinspiration

2. The real story

Door globalisering vervagen grenzen. Eetgewoonten vliegen net zo snel als wijzelf de wereld over. Men gaat variëren en experimenteren: er ontstaan onverwachte combinaties. Globalisering speelt al jaren en inmiddels heeft de tegentrend lokalisering zichzelf bewezen. Beide trends leven voort, op hun eigen manier, maar zullen in 2017 ook steeds nader tot elkaar komen. We nemen invloeden vanuit verschillende culturen over in onze eetgewoontes, terwijl we de producten hiervoor vinden bij lokale aanbieders.

“Kwaliteit, smaak en ethiek van eten spelen de hoofdrol.”

Radicaal lokaal

Kwaliteit, smaak en ethiek van eten spelen de hoofdrol. Lokaal wint het steeds vaker van biologisch. Twee belangrijke nadelen van biologisch zijn: het voegt niet per se waarde toe aan de lokale gemeenschap en bovendien kan de weg die de producten van boer tot boer afleggen, schadelijk zijn voor het milieu. Een restaurant dat hier goed op inspeelt is Nobelhart & Schmutzig.


Bron: Foodinspiration

Weg met globesitas

Mensen willen steeds meer af van bewerkt voedsel met te veel suiker en zout. Door een te groot aanbod ongezonde producten ontstaat er ‘globesitas’: een epidemie die de wereldbevolking ongezond en dik maakt. Op basisscholen wordt er daarom al veel aandacht besteed aan de suikervrije lunchtrommel. Maar ook de rest van onze samenleving zal hier steeds meer van gaan merken. In een noodgeval treedt de overheid zelfs op door een ‘vettax’ of ‘suikertax’ te introduceren.

3. Elixir of youth

Voeding kan je humeur beïnvloeden of zelfs een gunstige invloed hebben op je uiterlijke schoonheid. We gaan terug naar een basis met minder vlees en meer groenten. Niet zo gek als je weet dat men vanuit origine een ‘flexetariër’ is. Vroeger at de mens veel plantaardig voedsel en af en toe een zelf gevangen beest, als ze geluk hadden. We beseffen steeds beter dat als we gezond en jong willen blijven, we terug moeten naar onze roots.

The real deal

De voedingssupplementen waar we de afgelopen jaren niet omheen konden, zijn uit. Natuurlijke ingrediënten, zoals chufa (oftewel aardamandel) verschijnen terug op het menu. Luxe wordt dan ook steeds vaker gekoppeld aan gezondheid en gezond eten en steeds minder aan hedonisme. Een kleurrijke acai bowl wint het van een bontjas.

Meer inspiratie nodig over de toekomst? Neem dan contact met ons op.

Recent Comments

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Gerelateerde cases