Hoe val je nog op in de content-tsunami?

Blog

New

19 apr
2017

We maken met z’n alleen véél meer content dan geconsumeerd kan worden. De traditionele vormen van reclame maken steeds vaker plaats voor contentmarketing. Door de groeiende focus, een verschuiving in budgetten en een grotere poel contentmakers ontstaat er een waar contentoverschot. Zijn de huidige contentstrategiën dan nog wel de oplossing?

“Het is tegenwoordig vaker vloed dan eb op het gebied van socialmediaprikkels.”

Content-tsunami

Er komen dit jaar 2,5 biljoen foto’s online. Iedere minuut wordt er 300 uur aan YouTube-video’s geupload. App’jes, pop-upberichten, tags, mentions … Het is tegenwoordig vaker vloed dan eb op het gebied van socialmediaprikkels. Maar toch zoeken mensen het zelf heel actief op: de gemiddelde socialmediagebruiker brengt 2 uur per dag door op de verschillende socialmediakanalen.

Op contentdieet

Anno 2017 leiden we massaal aan infobesitas. Deze aandoening staat bekend om het continu hongerig zijn naar informatie. De informatieovervloed die infobesitas met zich meebrengt maakt ons moe, houdt ons ’s nachts wakker en haalt ons uit onze concentratie. Dit ontstaat vooral bij ‘Generatie Z’, oftewel jongeren, door de angst om iets te missen of er niet bij te horen (FOMO: fear of missing out). Het puberbrein is erg gevoelig voor stimuli en feedback, maar heeft aan de andere kant een spanningsboog van nog maar 8 seconden. Hoe zorg je dan tóch dat je ze met content bereikt, boeit en bindt?

Vind jouw eigen niche

Een zee aan oppervlakkige artikelen publiceren heeft geen effect meer. Je wordt gewoonweg niet meer opgemerkt tussen alle andere content. Wat werkt dan wel? Unieke, waardevolle content gericht op kleinere doelgroepen. Focuspunten hierbij zijn: eerlijk, gespecialiseerd en persoonlijk. Word een autoriteit op een specifiek gebied en bind een kleinere, maar trouwe en dus waardevolle doelgroep aan je. Ondanks dat het publiek krimpt, creëer je wel een grotere mate van loyaliteit. Kwaliteit over kwantiteit dus.

Snackable content

We haalden het eerder aan: ons brein krijgt veel te verduren. We worden overladen met bergen informatie over veel verschillende onderwerpen. Omdat onze hersenen het moeilijk vinden om veel content in één keer op te slaan moeten we korter, sneller maar vooral in hapklare brokken communiceren. Zo kan de doelgroep content in één keer ‘doorslikken’. Breng jouw content op een snelle manier onder de aandacht door highlights uit een lang artikel te belichten, een quote uit een interview te halen of een bedrijfsvideo in korte filmpjes te knippen bijvoorbeeld.

Haak in op trends

Virtual reality. The Internet of Things. Kunstmatige intelligentie. Videomarketing. Livestreaming. Er zijn talloze trends die perfect aan kunnen sluiten op jouw contentmarketing. Maar dan moet je wel op de hoogte zijn van de laatste ontwikkelingen. Dit vereist andere skills voor communicatieprofessionals dan voorheen. Communicatiemensen zijn vooral alfa’s, maar contentmarketing vraagt steeds vaker om kennis van data en techniek. Daar zijn bètavaardigheden voor nodig.

Lift mee op bewezen succes

Een influencer heeft – de naam zegt het al – een grote invloed op de meningen en het gedrag van anderen. Bovendien wordt de blogger/vlogger/Instagrammer/YouTuber enzovoorts als ontzettend betrouwbaar gezien door zijn of haar volgers. Vallen deze volgers binnen jouw doelgroep? Dan kun je perfect meeliften op het bereik van de influencer. Laat ze content voor jouw merk creëren of maak advertorials of guestposts die perfect aansluiten bij het concept van de influencer. Een andere vorm van meeliften op bewezen succes is contentcuratie: het delen van andermans content, mét bronvermelding, waar je jouw eigen scherpe visie aan toevoegt.

“Marketeers spenderen tegenwoordig gemiddeld een derde van het budget aan contentmarketing.”

Durf te investeren

De tijd dat contentmarketing de holy grail voor gratis vindbaarheid was, is voorbij. Naast het maken van content, komt er ook steeds meer aandacht voor het budget. De mogelijkheden om content betaald te promoten nemen toe. Je kunt bijvoorbeeld bereik kopen via Facebook, LinkedIn of Twitter. Bovendien kost kwalitatieve content maken tijd, moeite en dus geld. Marketeers spenderen tegenwoordig gemiddeld een derde van het budget aan contentmarketing.

Niet té commercieel

Mensen zitten niet te wachten op een verkooppraatje. Pas daarom op met verkoopgerichte content, maar houd de commercie wel in het achterhoofd: zorg dat je overal een duidelijke call-to-action aan koppelt die leidt tot conversie. Nodig bijvoorbeeld de salesafdeling uit voor een inspiratiesessie om erachter te komen wat de ideale triggers zijn voor jouw doelgroep.

Hulp nodig bij jouw contentstrategie of -creatie? Neem dan contact met ons op.

Recent Comments

  1. 31 juli 2017

    re-enactment

    Heel hartelijk bedankt.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Gerelateerde cases

7 februari 2017

Kukeleku! 2017!

Het jaar is nog maar net begonnen. Voornemens en nieuwe trends worden elke dag met elkaar gedeeld op de socialmediakanalen.…