Kukeleku! 2017!

Blog

Aranca Janssen

07 feb
2017

Het jaar is nog maar net begonnen. Voornemens en nieuwe trends worden elke dag met elkaar gedeeld op de socialmediakanalen. Maar waar gaat het eigenlijk om in ons vak? Als we iets over ons merk gaan vertellen, moeten we goed weten waar het om gaat. Dat is de eerste wake-upcall van 2017. Kukeleku!

Waarom dat ‘gekakel’ over de diepte? Omdat 2017 het jaar van de Haan is in de Chinese jaartelling? Hanen zijn volgens die wijsheid de diepe denkers. Direct, begaafd en bekwaam. Ze worden het best beschreven als zonderling met vreemde ideeën, die schitteren met hun figuur en graag in de schijnwerpers willen staan.
Die scherpzinnigheid en details die daarbij passen is precies wat bedrijven voor ogen moeten hebben voor hun merk. Welk verhaal wil je vertellen? Wat is de focus voor je merk? De missie en visie, de kernwaarden, de bijpassende identiteit; ach, het is eigenlijk niet iets nieuws in ons vak. Maar het stukje bewustwording dat deze diepliggende vragen beantwoord moeten worden voordat je gaat communiceren met je merk, wordt belangrijker.

“Belangrijker omdat de kanalen waarin je gaat ‘kakelen’ vluchtiger worden.”

BIBB-formule

Belangrijker omdat de kanalen waarin je gaat ‘kakelen’ vluchtiger worden. De boodschap moet dan heel doeltreffend zijn. Raak schieten omdat de ontvanger er sneller mee omgaat. Scrollen is het nieuwe lezen. Hoe doeltreffend moeten woorden en beelden zijn dan? Juist: in één keer raak.

Met minimale tekst en maximale beeldtaal moeten de ontvangers jouw merk begrijpen én onthouden. Dat betekent dus stilstaan bij wat je wilt vertellen, waar je wilt zijn, waar je naartoe wilt groeien. Je strategie moet helder zijn. Je klant boeien en informeren maar vooral bereiken en binden. Noem het de BIBB (boeien, informeren, bereiken en binden)-formule: elke vorm van communicatie heeft daar impact op. Voordat je dus ‘kukeleku’ gaat roepen over je merk, product of organisatie moet je nadenken.

Haantjesgedrag

Een nieuw jaar waarin je als organisatie dus aan de slag kunt gaan. De diepte in met je organisatie, je merk en met je product. Waarbij je jouw doelgroep(en) altijd centraal stelt. Stel vooral heel veel vragen, in verschillende sessies onder leiding van een merkstrateeg. Je zult veel lachen met elkaar maar vooral ook heel diep gaan nadenken over je merk-DNA wat je gaat ontrafelen, je doelgroep(en) en je concurrent(en).

Ik ga met onze merkstrateeg weer enkele mooie sessies houden, met enkele van onze relaties. Het is de weg om op een prettige maar directe, vakkundige manier jouw merk te laten schitteren met de juiste positionering. Zodat jouw merk als haantje de voorste in de schijnwerpers komt te staan bij jouw doelgroep.
Zonder daarbij hanengedrag te tonen maar gewoon volgens de Chinese wijsheid de haan op de juiste manier neerzetten. Laten we ons dit jaar maar eens focussen op die diepte van elk merk … Ik ben er wakker genoeg voor! Kukeleku!

Benieuwd wat Aranca voor jouw organisatie kan betekenen? Neem dan contact met ons op.

Recent Comments

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Gerelateerde cases