Screenagers: op zoek naar hun eigen identiteit

Trends

Floor Trommelen

19 mei
2017

De Screenagers hebben een zeer volwassen kijk op het leven. Ze groeien op in een wereld vol onrust en onvrede. Daardoor sluiten ze zich graag op in een kleine eigen overzichtelijke wereld en knokken vanuit daar voor hun eigen plek in de enge, grote, echte wereld. Ze zijn bang om buitengesloten te worden (fear of missing out, FOMO) en daardoor passen ze zich voortdurend aan.

“Door op sociale media actief te zijn, zijn ze eigenlijk nooit alleen.”

Altijd online

Deze groep kijkt heel anders aan tegen begrippen als ‘alone’ en ‘sharing’. Want door op sociale media actief te zijn, zijn ze eigenlijk nooit alleen. Ook al zijn ze niet fysiek samen met anderen. Voor jongeren is digitaal kijken een tweede natuur. Het past perfect binnen hun ‘always-on’ lifestyle. Geen Facebook of televisie meer, maar YouTube en Netflix.

Nieuwe rolmodellen

Voor kleine kinderen zijn ouders hun rolmodel. Het is hun enige referentiekader met bijpassende waarden en behoeftes. Maar tijdens de roerige puberjaren is het tijd om op te groeien en een eigen identiteit te vormen. De Screenagers hebben hierbij behoefte aan andere rolmodellen. Het liefst iemand die net iets ouder is dan zijzelf, worstelt met dezelfde problemen als zij, ze op een realistische en serieuze manier benadert en die al heel wat bereikt heeft in het leven.

Sponsoring in plaats van reclame

Ze besteden veel tijd met het kijken naar vloggers en snappen dat een influencer adverteerders nodig heeft om zijn of haar brood te verdienen. Dat zien ze als sponsoring en dat is volgens de jongeren iets totaal anders dan reclame. De Screenagers vinden gesponsorde content daardoor niet zo’n probleem. Een uitgelezen kans voor adverteerders om hierop in te spelen.

Waarheid of betaalde realiteit?

Driekwart van de vlogs bevat sluikreclame en er zijn nog weinig regels op dit gebied. Bovendien heeft de jonge, makkelijk beïnvloedbare doelgroep het niet altijd door dat ze gebombardeerd worden met reclame. Gesponsorde content wordt namelijk op een natuurlijke manier in de vlog verweven. Hierdoor vervaagt de grens tussen de waarheid en de betaalde realiteit. Op televisie vinden ze advertenties dan weer wel te commercieel en storend. In hun zoektocht naar de jongere doelgroep laten adverteerders traditionele middelen links liggen en verschuift de focus naar online. Naar verwachting is 2017 het jaar waarin adverteerders meer geld online besteden, dan aan de duurdere tv-reclames.

Behoefte aan meer focus op Screenagers voor jouw merk? Neem dan contact met ons op.

Recent Comments

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Gerelateerde cases

17 februari 2017

Vijf trends in retailland

De retailsector verandert sneller dan ooit. Ander consumentengedrag, nieuwe technologieën en trends volgens elkaar in razend tempo op. Het is…