Vijf trends in retailland

Trends

New

17 feb
2017

De retailsector verandert sneller dan ooit. Ander consumentengedrag, nieuwe technologieën en trends volgens elkaar in razend tempo op. Het is bijna niet bij te houden. Maar verandering opent deuren naar nieuwe kansen. Wij volgen de trends in retailland voor je op de voet, zodat jij kunt innoveren.

1. Conscious customers

Consumenten worden steeds bewuster. Waar gaat mijn geld naartoe? Waar komen mijn spullen vandaan? Wie heeft ze gemaakt? Waar zijn ze van gemaakt? De consument wil zijn of haar eigen keuzes maken, gebaseerd op volledige informatie vanuit de retailer. Transparantie, ethiek en duurzaamheid zijn hierbij kernwoorden. De vraag om producten met een verhaal stijgt. Retailers die alles prijsgeven over hun werkwijzen hebben een streepje voor. Dat vraagt om een sterke visie en identiteit.

Eerlijke mode van Everlane

Een modemerk dat het snapt is Everlane. Zij geven ieder detail over alle productiekosten van hun producten vrij. Van materialen en uurloon tot invoerrechten en marges. Everlane deelt zelfs in welke fabriek het product gemaakt is, compleet met foto’s en video’s van de arbeidsomstandigheden. Hierdoor weten klanten exact wat ze kopen.

Everlane

 

2. Small is the new big

Consumenten zijn op zoek naar een meer persoonlijke winkelbeleving. Ze schuiven de grote ketens opzij en hunkeren naar kleine winkels. Ze hebben steeds minder tijd. De kostbare vrij uren die ze hebben willen zij niet verspillen in eindeloze gangpaden met een heleboel spullen die we niet willen hebben. We hoeven niet álles te zien. We willen dat een expert een bijzondere selectie voor ons cureert. Simpel, efficiënt en gespecialiseerd in één productgroep. Met kundig personeel met échte kennis en meer aandacht voor de klant.

Een stap verder

Alle ogen zijn gericht op pioniers die af durven te zien van de traditionele winkel. Geen vaste winkelpanden, maar pop-upstores en mobiele winkels. Dit geeft retailers de kans om hun verhaal te vertellen, op een manier die in een traditionele winkel niet mogelijk is. Door een bijzondere vorm, locatie of context bijvoorbeeld.

3. Don’t miss out

Waarom zou een consument de moeite nemen om naar buiten te gaan, als hij of zij alles vanaf de bank kan bestellen? Geef ze een belevenis die ze online niet kunnen krijgen. Dat vraagt om een unieke instorebeleving. ‘Retailtainment’ is in opkomst. Dat is, de naam doet het al vermoeden, een samensmelting van retail en entertainment. Shoppen naar een nieuw level brengen door fun, of het toevoegen van lifestyle elementen. Dit kan door vooruitstrevende virtualrealityoplossingen, maar je kunt ook klein beginnen.

Huiselijke sferen bij HAY

Behandel je winkel als je huis. Laat het een warme, uitnodigende plek zijn waarin producten niet te opdringerig gepresenteerd worden. Plaats je producten in een omgeving waarin ze tot hun recht komen en interactie uitlokken. Een mooi voorbeeld hiervan is de flagshipstore van het Deense designmerk HAY in Amsterdam.

HAY Amsterdam

 

4. What’s that smell?

Een winkel draait niet alleen meer om producten en service. Onze zintuigen willen geprikkeld worden. Hoe een winkel eruitziet en aanvoelt wordt belangrijker, maar ook hoe het ruikt. Er worden speciale geuren gecreëerd voor specifieke merken of winkels. Deze geur wordt in de fysieke winkels verspreid, maar ook de verpakking waarin een online bestelling geleverd wordt ruikt zo. Dit geeft de beleving rondom een merk een extra dimensie. Ook andere zaken die de zintuigen prikkelen – licht, kleur, textuur, geluid en smaak – zijn in opmars.

Het ruikt hier naar Scotch & Soda

Wat opvalt wanneer je een Scotch & Soda-winkel binnenkomt, is de geur. Een geur die zó specifiek is dat je het ergens anders ook zou herkennen. Naast de nonchalante visual merchandising en het specifieke productaanbod versterkt het de instoremerkbeleving. Bovendien komt het passanten op straat tegemoet en prikkelt hun nieuwsgierigheid. Slim detail: aan klanten die de geur zó lekker vinden dat ze hem het liefst mee naar huis zouden nemen is ook gedacht. Flesjes Scotch & Soda-parfum gaan als warme broodjes over te toonbank.

5. We want it now

Vandaag de dag is gratis verzending geen optie meer, maar een vereiste. Wat is dan wel overtuigend? Snelheid. Consumenten hebben minder zin om naar een fysieke locatie te komen, maar ze willen wel de instant gratification (direct resultaat) van hun aankopen direct mee naar huis nemen. Vandaag besteld, vandaag in huis is het antwoord. Dat is makkelijker gezegd, dan gedaan. Het vraagt om een evolutie van de logistiek: investeringsverschuiving naar ordermanagementoplossingen en samenwerkingen met innovatieve partners.

Amazon Dash

Met Amazon Dash bestel je met één druk op de knop automatisch een product. Het werkt via wifi en de Amazon app. Voor elk product is er een aparte knop. Wanneer bijvoorbeeld je wasmiddel bijna op is, druk je op de knop en het wordt direct besteld en naar je toe gebracht. Het biedt Amazon-klanten ultiem gemak.

Kunnen wij je helpen om op deze trends in te spelen? Neem dan contact met ons op.

Recent Comments

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Gerelateerde cases